Viser dit gasfyr en fejlkode på displayet? Nogle få problemer kan du selv løse med hjælp fra vores eksperters telefonsupport. Andre bør helt sikkert kontrolleres og løses af en erfaren tekniker. Men bare rolig, vi skal nok sørge for at hjælpe dig sikkert videre, hvor vi kan fortælle hvad fejlkoden betyder og hvordan vi løser problemet.
Viser dit gasfyr en fejlkode? Her kan du finde hjælpe.
OVERSIGT OVER VAILLANT FEJLKODELISTE Hvad er problemet?
-
F13
Føleren til varmtvandsbeholderen er kortsluttet.
Mulig årsag:
- Fejl i den elektriske forbindelse til beholdertemperatursensoren
- Beholdertemperatursensoren er defekt
Sådan løser du det:
- Dette er en sag for en ekspert. Forsøg ikke at løse det selv, da det kan være farligt.
- For at få hjælp skal du kontakte din servicepartner, hvor du har en serviceaftale. Find en lokal Vaillant Partner her. Har du brug for yderligere hjælp eller en serviceaftale, kan du også kontakte vores Vaillant Serviceteam, som kan hjælpe dig og løse dit problem hurtigst muligt. Kontakt os her: 46160200
- Som Vaillant Partner kan du logge ind på vores partner-portal her for at finde alle de nødvendige manualer til at løse problemet.
-
F20
Overkogtermostat har reageret
Mulig årsag:
- Fremløbsføler termisk ikke rigtigt tilsluttet eller defekt, gasfyr frakobler ikke
- Varmeveksler kan være tilstoppet
- Defekt pumpe
- Vandmangel
Sådan løser du det:
- Dette er en sag for en ekspert. Forsøg ikke at løse det selv, da det kan være farligt.
- For at få hjælp skal du kontakte din servicepartner, hvor du har en serviceaftale. Find en lokal Vaillant Partner her. Har du brug for yderligere hjælp eller en serviceaftale, kan du også kontakte vores Vaillant Serviceteam, som kan hjælpe dig og løse dit problem hurtigst muligt. Kontakt os her: 46160200
- Som Vaillant Partner kan du logge ind på vores partner-portal her for at finde alle de nødvendige manualer til at løse problemet.
-
F22
Intet/utilstrækkeligt vand i produktet, eller vandtrykket er for lavt.
Mulig årsag:
- Utilstrækkeligt/intet vand i produktet.
- Fejl i den elektriske forbindelse til vandtrykssensoren
- Kabel til pumpe/vandtrykssensor er løst/ikke tilsluttet/defekt
- Vandtrykssensor defekt
- Pumpedrift afbrudt
Sådan løser du det:
- Dette er en sag for en ekspert. Forsøg ikke at løse det selv, da det kan være farligt.
- For at få hjælp skal du kontakte din servicepartner, hvor du har en serviceaftale. Find en lokal Vaillant Partner her. Har du brug for yderligere hjælp eller en serviceaftale, kan du også kontakte vores Vaillant Serviceteam, som kan hjælpe dig og løse dit problem hurtigst muligt. Kontakt os her: 46160200
- Som Vaillant Partner kan du logge ind på vores partner-portal her for at finde alle de nødvendige manualer til at løse problemet.
-
F23
Temperaturspredningen mellem fremløb/retur er for stor.
Mulig årsag:
- Luft i produktet
- Fejl i den elektriske forbindelse til fremløbstemperatursensoren
- Fejl i den elektriske forbindelse til returtemperaturføleren
- Fremløbstemperaturføler defekt
- Returtemperaturføler defekt
- Pumpe blokeret
- Pumpen kører med utilstrækkelig ydelse
- 3-ports omskifterventil defekt eller blokeret
- Indvendig ekspansionsbeholder defekt
- Tilstoppet varmeveksler
Sådan løser du det:
- Dette er en sag for en ekspert. Forsøg ikke at løse det selv, da det kan være farligt.
- For at få hjælp skal du kontakte din servicepartner, hvor du har en serviceaftale. Find en lokal Vaillant Partner her. Har du brug for yderligere hjælp eller en serviceaftale, kan du også kontakte vores Vaillant Serviceteam, som kan hjælpe dig og løse dit problem hurtigst muligt. Kontakt os her: 46160200
- Som Vaillant Partner kan du logge ind på vores partner-portal her for at finde alle de nødvendige manualer til at løse problemet.
-
F25
Røggastemperaturen er for høj eller vandmangel
Mulig årsag (afhængig produkt):
- Ledningsnettet er defekt
- Hvis til stede: Overvågning af røggastemperatur er udløst
- Vandmangel
Sådan løser du det:
- Dette er en sag for en ekspert. Forsøg ikke at løse det selv, da det kan være farligt.
- For at få hjælp skal du kontakte din servicepartner, hvor du har en serviceaftale. Find en lokal Vaillant Partner her. Har du brug for yderligere hjælp eller en serviceaftale, kan du også kontakte vores Vaillant Serviceteam, som kan hjælpe dig og løse dit problem hurtigst muligt. Kontakt os her: 46160200
- Som Vaillant Partner kan du logge ind på vores partner-portal her for at finde alle de nødvendige manualer til at løse problemet.
-
F27
Der er registreret et flammesignal, mens brænderen er slukket.
Mulig årsag:
- PCB defekt
Sådan løser du det:
- Dette er en sag for en ekspert. Forsøg ikke at løse det selv, da det kan være farligt.
- For at få hjælp skal du kontakte din servicepartner, hvor du har en serviceaftale. Find en lokal Vaillant Partner her. Har du brug for yderligere hjælp eller en serviceaftale, kan du også kontakte vores Vaillant Serviceteam, som kan hjælpe dig og løse dit problem hurtigst muligt. Kontakt os her: 46160200
- Som Vaillant Partner kan du logge ind på vores partner-portal her for at finde alle de nødvendige manualer til at løse problemet.
-
F28
Gasfyret går ikke i drift: Tændingsforsøg under starten uden resultatet
Mulig årsag:
Fejl i gastilførelsen som f.eks.:
- Gasmåler eller gastrykkontrol defekt
- Luft i gassen
- Gasgennemstrømningstryk for lavt
- Førstesikring i målerskab er udløst
- Gashanen er lukket ved gasskabet
- Defekt tænd- og ioniseringselektrode
Sådan løser du det:
- Dette er en sag for en ekspert. Forsøg ikke at løse det selv, da det kan være farligt.
- For at få hjælp skal du kontakte din servicepartner, hvor du har en serviceaftale. Find en lokal Vaillant Partner her. Har du brug for yderligere hjælp eller en serviceaftale, kan du også kontakte vores Vaillant Serviceteam, som kan hjælpe dig og løse dit problem hurtigst muligt. Kontakt os her: 46160200
- Som Vaillant Partner kan du logge ind på vores partner-portal her for at finde alle de nødvendige manualer til at løse problemet.
-
F29
Flammeudfald under drift.
Mulig årsag:
- Gastilførsel til tider afbrudt, forkert jordforbindelse fra gasfyret
- Defekt tænd- og ioniseringselektrode
Sådan løser du det:
- Dette er en sag for en ekspert. Forsøg ikke at løse det selv, da det kan være farligt.
- For at få hjælp skal du kontakte din servicepartner, hvor du har en serviceaftale. Find en lokal Vaillant Partner her. Har du brug for yderligere hjælp eller en serviceaftale, kan du også kontakte vores Vaillant Serviceteam, som kan hjælpe dig og løse dit problem hurtigst muligt. Kontakt os her: 46160200
- Som Vaillant Partner kan du logge ind på vores partner-portal her for at finde alle de nødvendige manualer til at løse problemet.
-
F61
Fejl i gasventil
Mulig årsag:
- Fejl i den elektriske forbindelse til gasventil
- PCB defekt
- Defekt gasventil
Sådan løser du det:
- Dette er en sag for en ekspert. Forsøg ikke at løse det selv, da det kan være farligt.
- For at få hjælp skal du kontakte din servicepartner, hvor du har en serviceaftale. Find en lokal Vaillant Partner her. Har du brug for yderligere hjælp eller en serviceaftale, kan du også kontakte vores Vaillant Serviceteam, som kan hjælpe dig og løse dit problem hurtigst muligt. Kontakt os her: 46160200
- Som Vaillant Partner kan du logge ind på vores partner-portal her for at finde alle de nødvendige manualer til at løse problemet.
-
F62
Gasventil fejl ved frakoblingsinterval
Mulig årsag:
- Gasventil defekt
- PCB defekt
- Tændingselektrode defekt
Sådan løser du det:
- Dette er en sag for en ekspert. Forsøg ikke at løse det selv, da det kan være farligt.
- For at få hjælp skal du kontakte din servicepartner, hvor du har en serviceaftale. Find en lokal Vaillant Partner her. Har du brug for yderligere hjælp eller en serviceaftale, kan du også kontakte vores Vaillant Serviceteam, som kan hjælpe dig og løse dit problem hurtigst muligt. Kontakt os her: 46160200
- Som Vaillant Partner kan du logge ind på vores partner-portal her for at finde alle de nødvendige manualer til at løse problemet.
-
F75
Trykændringen er for lav, når gasfyret startes op.
Mulig årsag:
- Vandtrykssensor defekt
- Intern pumpe defekt
- Systemtryk for lavt Intern ekspansionsbeholder defekt
- Utilstrækkeligt/intet vand i produktet
- Luft i varmesystemet
Sådan løser du det:
- Dette er en sag for en ekspert. Forsøg ikke at løse det selv, da det kan være farligt.
- For at få hjælp skal du kontakte din servicepartner, hvor du har en serviceaftale. Find en lokal Vaillant Partner her. Har du brug for yderligere hjælp eller en serviceaftale, kan du også kontakte vores Vaillant Serviceteam, som kan hjælpe dig og løse dit problem hurtigst muligt. Kontakt os her: 46160200
- Som Vaillant Partner kan du logge ind på vores partner-portal her for at finde alle de nødvendige manualer til at løse problemet.
SÅDAN HÅNDTERER DU ALMINDELIGE FEJLKODER Vær på den sikre side: ring til en ekspert.
I de fleste tilfælde, f.eks. hvis du mærker en lugt af gas, fraråder vi på det kraftigste, at du selv piller ved dit apparat. I stedet skal du søge hjælp hos din lokale installatør eller vores serviceafdeling, som straks vil vide, hvad problemet er, baseret på gasfyrets fejlkode, og herefter udbedre fejlen.
To måder til en hurtig løsning.
INSTALLATØRER I DIT LOKALOMRÅDE
Installatører fra vores Vaillant Partner netværk kender dit varmesystem indefra og ud. Vi hjælper dig med at finde den bedste installatør i nærheden af dig.
Find en installatør
VAILLANT SERVICEAFDELING
Vores Vaillant serviceafdeling er kun et telefonopkald væk. Så hvis du har fejlkoder, kan du også kontakte vores kundeservice direkte for at aftale en tid med en af vores specialuddannede teknikere. Drag fordel af vores knowhow - for hvem kender produktet bedre, end dem der er med til at udvikle dem.
Kom i kontakt med os
Smart komfort med myVAILLANT app.
myVAILLANT tilbyder en række nyttige funktioner til styring og overvågning af dit varmesystem - nemt og bekvemt via din smartphone. Du kan f.eks. opdage fejl i dit varmesystem på et tidligt tidspunkt og forhindre, at de opstår i første omgang.
Fordelene ved myVAILLANT i et overblik.
Der er en række fordele ved at bruge myVAILLANT, især når det gælder fejlkoder på kedlen:
-
Effektiv og enkel
Tidlig fejlkodegenkendelse på din smartphone muliggør hurtig diagnose og problemløsning.
-
Sikker og pålidelig
Opdag potentielle problemer tidligt med Health Check-funktionen.
-
Proaktiv og omkostningsbesparende
Hold altid øje med din varmeydelse, og optimer energieffektiviteten.
-
Smart og nemt
Drag fordel af den brugervenlige og intuitive app, selv uden teknisk viden.
Administrer din opvarmning med myVAILLANT i tre trin.
Kontakt din lokale installatør for at installere en myVAILLANT sensoNET (snat myVAILLANT connect pack)**. **Fungerer kun med apparater udstyret med eBUS fra efter 2006. Tjek kompatibiliteten med din installatør.
Få installeret sensoNET internetmodul eller din myVAILLANT connect, og forbind dit Vaillant-varmesystem til dit WiFi.
Download myVAILLANT app, registrer og aktiver dit smart home-abonnement.
Kontakt din lokale installatør for at installere en myVAILLANT sensoNET (snat myVAILLANT connect pack)**. **Fungerer kun med apparater udstyret med eBUS fra efter 2006. Tjek kompatibiliteten med din installatør.
Få installeret sensoNET internetmodul eller din myVAILLANT connect, og forbind dit Vaillant-varmesystem til dit WiFi.
Download myVAILLANT app, registrer og aktiver dit smart home-abonnement.
Ofte stillede spørgsmål om fejlkoder på kedlen Spørg ikke dig selv. Spørg os.
-
Hvor finder jeg fejlkodeoversigten til gasfyret?
Den officielle fejlkodeliste for Vaillant-systemer fås kun hos os. Du finder den øverst på denne side. Vi opdaterer den løbende, så den altid er aktuel. Hvis du ikke kan finde din fejlkode her, kan du kontakte vores kundeservice.
-
Hvad er gasfyrets fejl F20, og hvordan løser man den?
Koden F20 betyder: "Overkogtermostat har reageret". Gasventilen blev lukket, fordi temperaturen på fremløbs- eller returtemperatursensoren har overskredet den maksimale grænse." For at løse problemet bedes du tjekke vores anbefaling i den officielle oversigtsliste øverst på denne side.
-
Hvad er gasfyrets fejl F22, og hvordan løser man den?
Koden F22 betyder: "Intet/utilstrækkeligt vand i produktet, eller vandtrykket er for lavt." For at løse problemet bedes du tjekke vores anbefaling i den officielle oversigtsliste øverst på denne side.
-
Hvad er gasfyrets fejl F25, og hvordan løser man den?
Koden F25 betyder: "Røggastemperaturen er for høj." For at løse problemet bedes du tjekke vores anbefaling i den officielle oversigtsliste øverst på denne side.
-
Hvad er gasfyrets fejl F28, og hvordan løser man den?
Koden F28 betyder: "Gasfyret går ikke i drift: Tændingsforsøg under starten uden resultatet." For at løse problemet bedes du tjekke vores anbefaling i den officielle oversigtsliste øverst på denne side.
-
Hvad er gasfyrets fejl F29, og hvordan løser man den?
Koden F29 betyder: "Flammeudfald under drift." For at løse problemet bedes du tjekke vores anbefaling i den officielle oversigtsliste øverst på denne side.
-
Hvad er gasfyrets fejl F75, og hvordan løser man den?
Koden F75 betyder: "Trykændringen er for lav, når gasfyret startes op." For at løse problemet bedes du tjekke vores anbefaling i den officielle oversigtsliste øverst på denne side.